Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Jag orkar nog ärligt talat inte att sulla med det. Får bli en blästring för någon hundralapp.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
blästra den med glas då, istället för sand ... så far inte ventilsätena så illa och blir lättare att slipa in sedan.
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Mm, skippar nog blästring av förbränningsrummen och kör med roterande stålborste där istället.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
-
- Posts: 124
- Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
- Location: Sollefteå(Krokån)
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Annars kan du ta en långraka å dra av bar så tar du bara bort rosten
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Hahaha, så får det bli!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Om du inte tänker kosta på en seriös renovering av den där toppen på bilden så tycker jag att du kan använda en annan bättre begagnad istället .
När den är så rostig så kan man "bara" fantisera om hur den ser ut i styrningshålen och hur bra sätena är .
Blästra toppen , byt styrningar , fräs nya säten , och plana den !
När den är så rostig så kan man "bara" fantisera om hur den ser ut i styrningshålen och hur bra sätena är .
Blästra toppen , byt styrningar , fräs nya säten , och plana den !
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Vadå, jag tänker ju göra exakt det du skriver, förutom att fräsa nya säten. Jag ska be en motorgubbe att kika på dessa och se hur de är. Sen får jag ta ställning till om det är värt eller inte.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
För att få till ventilerna till 100% så måste ventilerna fräsar i en speciell maskin, likaså säterna och sen slipas de in med carborundum (ventilpasta). Om man bara slipar in dom med ventilpasta så håller det inte på långa vägar lika länge tätt som om te x en fordonsskola kan göra, billigare blir det också. "motorgubben" kan kanske också fixa detta.
Om du ska köpa nya ventiler så kanske du kan sätta in 37mm avgasventiler på en gång... Tänk på att porta först om du nu ska göra det, inge kul att slinta med slipstiftet på nyslipade säten. Tänk också på att inte blandla ventilerna om de är inslipade.
Bara en tanke. Lycka till
Om du ska köpa nya ventiler så kanske du kan sätta in 37mm avgasventiler på en gång... Tänk på att porta först om du nu ska göra det, inge kul att slinta med slipstiftet på nyslipade säten. Tänk också på att inte blandla ventilerna om de är inslipade.
Bara en tanke. Lycka till
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Tack för bra tips!
Men om jag sätter in större avgasventiler, behöver jag inte sätta i störra insugs då? Ser att 37mm kostar en tjuga mer än 35mm, så det är ju inte mycket att gnälla om annars.
Men om jag sätter in större avgasventiler, behöver jag inte sätta i störra insugs då? Ser att 37mm kostar en tjuga mer än 35mm, så det är ju inte mycket att gnälla om annars.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
E-toppen har 44mm insugsventiler och det räcker långt.
Om du sätter i 37 mm ventiler så bör du oxå öka hålet under ventilen till 30 mm, kanalen ut (den raka) behöver ej vidgas. glöm inte att ta bort avgasknölen
Om du sätter i 37 mm ventiler så bör du oxå öka hålet under ventilen till 30 mm, kanalen ut (den raka) behöver ej vidgas. glöm inte att ta bort avgasknölen
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Nu hänger jag inte riktigt med på vilka hål du menar... men avgasknölen har jag lokaliserat i alla fall.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Öppningen direkt under ventilen och nedåt mot styrninen, den måste bearbetas större annars händer "inget" om du sätter dit 37mm avgasventil.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Nu har jag börjat att porta. Det syns inte så bra på bilden, men jag har avverkat en del material innan knölkanten. Tänkte bara kolla så att jag är på rätt väg innan jag fortsätter. Hur många millimeter ska man ta på knölen?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Byter man styrningar måste man fräsa nya säten .
Det är viktigt att sätet är "centrerat" mot styrningshålet , dels för tätheten , men också för att annars kommer styrning och säte att slitas onormalt fort .
När sätet är fräst kan man kolla hur mycket det "kastar" i förhållande till hålet i styrningen , toleransen brukar inte vara så stor .
Det är viktigt att sätet är "centrerat" mot styrningshålet , dels för tätheten , men också för att annars kommer styrning och säte att slitas onormalt fort .
När sätet är fräst kan man kolla hur mycket det "kastar" i förhållande till hålet i styrningen , toleransen brukar inte vara så stor .
Re: Hur mycket ska jag låta toppen bli planad?
Vad skulle det kunna kosta att göra en sådan renovering?jonny wrote:Blästra toppen , byt styrningar , fräs nya säten , och plana den !