regga in amazon igen?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Henke 12136 wrote:Det bör gå att regga in fd vrak om bilen inte är alltför ombyggd. Den blir då reggad som historiskt fordon. Kravet är 30 år. Man kan ansöka om ursprungskontroll från MHRF om inte bilprovningen kan göra den. Vad gäller en Amazon så lär det inte behövas.
Ja, abolut går det! Det finns många skogsvrak, till och med bilar som har legat begravda under jord, som rullar på våra svenska vägar. Vissa av dom är helt orenoverade också. Man har bara lagat upp rosten.
Med det kräver ju att chassi plåten och bilens identitet (ramnummer) finns kvar.

Här är ett kul exempel från åland! (Stor fil, en film på över 10 minuter)
http://www.motorportalen.net/filmer/2006/pobedafilm.wmv
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Om jag förstått det rätt så går det även om bilens identitet inte går att styrka med typ ram/chassienummer. Men det kanske gäller bilar äldre än 1950? Med en 30-talare är det ialla fall inga problem.
-anglofil-
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

jaha! Jag har fått det berättat för mig att det inte skall gå. Men det stämmer kanske inte.
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

jaja men då ska det nog inte vara några större problem för mig att få in aman i registret igen då den har gamla skyltar kvar och jag har alla nummer och så.. och en underskrift om överlåtande av senaste registrerade ägare.. bara invänta våren då så man kan börja vara ute och pilla med bilen.. det är lite som ska göras innan jag försöker mej på att få in den i registret och få den besiktad.. men jag startar väl en projekt-tråd framåt vår-kanten :wink:
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Micke, jag är osäker så lita inte helt på det där.

Nisse, med alla de papprena så är det inga problem att besiktiga sålänge inte bilen är skrotad \"på pappret\".
-anglofil-
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Tycker också att det verkar lite konstigt med tanke på att jag vet att det går med motorcyklar...
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

Bilen är väl inte \"skrotad\" på papperna så vitt jag vet... tidigare ägaren har bara struntat i att betala registreringshållningsavgiften.. så den har bara \"trillat ur\" bilregistret och \"finns\" inte längre då alltså.. men nå borde jag få in den i registret igen.. på ett eller annat sätt löser det sig till sommarn :)
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Då går det absolut att få in den igen!
Jag var bara nyfiken om det gick om allt saknades.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Jag håller på med ett liknande projekt, dvs att få in en avregistrerad bil. Jag snackade med MHRF och enligt dem så ska det, som tidigare nämnts, inte vara några problem att få in en bil som bara har trillat ur registret. Är bilen däremot skrotad så ska det inte vara möjligt att ta in den igen, OM!, den inte är skrotad innan det nya nummerskyltssystemet togs i bruk. Då ska det gå om bilen är i skapligt originalskick så den klarar en ursprungskontroll och regbesiktning. För min del handlar det just om det sistnämnda.
Post Reply