v8 i amazon

Moderatorer
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

1: Men om det är en 2 liters tolva så betyder ju det att varje cylinder har en volym på 0,16 liter och istortsett bara vibrerar upp och ner och en 2 cylindrig har varje cylinder en volym på 1 liter. Menar du då att v12:an har samma vridmoment som det 2-cylindriga? Det är inte bara literantalet som har en avgörande faktor här, det är även slagvolymen.
Med längre slag så får man mer vrid och mindre hk och kortare slag får man mer hk och mindre vrid. Eller tycker du jag är fel ute?

2: Hänvisning till nr 1.

3: Nej det är absolut inget fel i det, det är jävligt tufft. Men det är en smaksak, jag gillar dova mullriga maskiner medans andra kanske gillar högvarviga wankelmotorer. En lätt högvarvig v8 är väl perfekt om man ska köra på bana men ganska värdelöst om man ska köra 402 meter.
beror på användningsområdet.

4: Ja klart bilen skulle vara vass, inge snack om det men skulle du ta en 4-cylindrig 2 liters snurra och trimma upp till 322 hkk så skulle det garanterat bli mer än 232 Nm.

Kommentar om det hela: Frågan är väl bara att komma underfund med vilken kombination som är det ultimata gentimot vikten som motorn ska förflytta. Är det för lite vrid gentimot vikt så orkar inte bilen få upp farten så varven ökar så man hamnar i motorns rätta arbetsområde.

Nm = Acceleration
Hk = Toppfart

Alla som tycket jag är tappad bakom en kundvagn kan räcka upp handen :lol:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

M Nordin wrote:
Rogge wrote:
V8an på 2 liter har nog mer vrid än 4an på 2 liter, iaf i orginalutförande.. sen kan man ju trimma 4an mer än V8an oxå.. men med samma triminingsgrad tror jag nog V8an vinner.
Med samma trimningsgrad = samma effektkurva så är ju vridet identiskt!

MVH

MN
i stand corrected! :)
KBM wrote:En lätt högvarvig v8 är väl perfekt om man ska köra på bana men ganska värdelöst om man ska köra 402 meter.
nä det är dom väl inte, vet inte va värstingarna i drag varvar, men har för mej att brillko varvar nog bortåt 8-9000, o han kör ju 8or..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Re:

Post by Tudor »

KBM wrote:Men om det är en 2 liters tolva så betyder ju det att varje cylinder har en volym på 0,16 liter och istortsett bara vibrerar upp och ner och en 2 cylindrig har varje cylinder en volym på 1 liter. Menar du då att v12:an har samma vridmoment som det 2-cylindriga?
När en twin har gjort två förbränningar så har tolvan gjort hela tolv stycken förbränningar...
KBM wrote:Nej det är absolut inget fel i det, det är jävligt tufft. Men det är en smaksak, jag gillar dova mullriga maskiner medans andra kanske gillar högvarviga wankelmotorer. En lätt högvarvig v8 är väl perfekt om man ska köra på bana men ganska värdelöst om man ska köra 402 meter.
Om hög effekt eftersträvas på liten cylindervolym utan överladdning så behövs höga varv och då underlättar det med många små cylindrar... även i dragracing...
KBM wrote:Ja klart bilen skulle vara vass, inge snack om det men skulle du ta en 4-cylindrig 2 liters snurra och trimma upp till 322 hkk så skulle det garanterat bli mer än 232 Nm.
Säker på det? På en sugmotor..?
KBM wrote:Alla som tycket jag är tappad bakom en kundvagn kan räcka upp handen :lol:
Image :lol:
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Den här diskussionen har ju tappat fokus fullständigt!
Ni kan ju inte bara slänga ur er påståenden om att en viss motor ger mer effekt eller vrid än en annan hur som helst utan att ta med vid vilket varvtal ni räknar. Äpplen jämförs med päron, ja kanske t o m med meloner och pumpor!
För att det ska bli jämförbart mellan olika motorkonfigurationer får man ta hänsyn till alla faktorer, t ex slaglängd, borrning, antal cylindrar, antal ventiler, ventiltider, svängmassa osv.

Sen är det ju så att varvtalet på den utgående drivaxeln, till själva drivhjulet alltså, är samma vid en viss hastighet oavsett om själva motorn varar 12000 varv/min eller 3000 varv/min eftersom man har en växellåda och en slutväxel. Drivaxeln vet ingenting om vad motorn håller på med!
Så om det åtgår en viss effekt för att kunna accelerera en bil från t ex 50 km/h till 100 km/h på en viss tid (med konstand acceleration), tror ni att momentet och effekten på drivaxeln varierar med vilken motortyp man har?


Nu är jag väl sur och grinig tycker ni men det är tidigt på morgonen.....
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Svar till tudor

1: två kraftiga förbränningar gentimot 12 ynkliga hostningar.

2: Varför finns det inte pyttesmå v12:or på 2 liter i dagens sportbilar, perfekt om de inte väger så mycket ju. Du pratar hög effekt, men du pratar endast Hk, man måste prata vrid också.

3: Ja faktiskt.

Övrigt: Jag lägger ner, detta börjar likna ett dagis. Jag behöver inte övertala någon eller överbevisa något, mig kvittar det.
Du har rätt Tudor och jag har fel.
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

TVR wrote:Den här diskussionen har ju tappat fokus fullständigt!
Ni kan ju inte bara slänga ur er påståenden om att en viss motor ger mer effekt eller vrid än en annan hur som helst utan att ta med vid vilket varvtal ni räknar. Äpplen jämförs med päron, ja kanske t o m med meloner och pumpor!
För att det ska bli jämförbart mellan olika motorkonfigurationer får man ta hänsyn till alla faktorer, t ex slaglängd, borrning, antal cylindrar, antal ventiler, ventiltider, svängmassa osv.

Sen är det ju så att varvtalet på den utgående drivaxeln, till själva drivhjulet alltså, är samma vid en viss hastighet oavsett om själva motorn varar 12000 varv/min eller 3000 varv/min eftersom man har en växellåda och en slutväxel. Drivaxeln vet ingenting om vad motorn håller på med!
Så om det åtgår en viss effekt för att kunna accelerera en bil från t ex 50 km/h till 100 km/h på en viss tid (med konstand acceleration), tror ni att momentet och effekten på drivaxeln varierar med vilken motortyp man har?


Nu är jag väl sur och grinig tycker ni men det är tidigt på morgonen.....
Griniga gubbe!!!!!!

Nä jag förstår precis vad du menar och det är det jag varit inne på också. Men nu räcker det för mig.
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Re:

Post by Tudor »

KBM wrote:Övrigt: Jag lägger ner, detta börjar likna ett dagis. Jag behöver inte övertala någon eller överbevisa något, mig kvittar det.
Du har rätt Tudor och jag har fel.
På den punkten är vi överens! Så tack o hej! :lol:
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by fretchi »

Inte varje dag jag skriver, men när det är en sån här debatt måste jag få lägga mig i :wink:

varför en 2 liters V8 anses som högvarvig är väl för att alla små v8:or byggs för ett syfte; att pressa ur massor av effekt ur dem. varför man inte bygger små mångcylindriga bilar i dagens bilar är mest troligt för att det inte behövs. med ett moderat effektuttag tappar man nog mer än man tjänar på en massa cylindrar, friktion, ekonomi (!) osv.

två liter är två liter, de förbränner ju samma mängd luft/bränsle, så jag tvivlar inte på att det går att göra en lågvarvig 2-liters V8, men då hamnar man kanske på en B20:s effekt och vridmoment, mao ingen direkt ide...

och vad gäller vilket som får bilen att röra sig framåt kan man väl förenklat säga såhär; på en bil med få växlar och lång stegning behöver du en vridstark motor (långt register med effekt efter hela registret). du behöver inte ha just precis rätt växel för att den ska orka. men har du en högvarvig motor med ett register mellan 8-11000 rpm så behöver du en tätstegad låda med många växlar för att den ska röra på sig.

man kan så att säga \"växla ner\" högt varvtal och lågt vrid till lågt varvtal och högt vrid. slutslumman blir densamma om man har rätt grejer. att det sedan inte är så komfortabelt med en bil som varvar satan så fort man vill att det ska flytta på sig är ju däremot kanske inte så kul, men på en racebil gör det ju inget, då ska det ju leva om :D
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

fyllnadsgrad

Post by matza »

En nackdel med för stor volym per cylinder är att det är svårare att uppnå en hög fyllnadsgrad. Detta påverkar vridet negativt.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Pinsam diskussion

Post by J.LUNDIN »

Att diskussionen har spårat ur beror på total avsaknad av basala motor kunskaper hos dom inblandade och inget annat :oops: .

1. Vridmomentet har ett matematisk förhållande till effekt och varvtal. Ju högre upp i varvtalsregistret effekten tas ut desto lägre vridmoment erhåller man och omvänt gäller att vid ju lägre vartal effekten uppnås desto högre blir vridmomentet. Det har således inget att göra med om motorn är lång eller kortslagig, det är ett rent matematiskt förhållande.

2.Sedan har vi det här med antalet cylindrar. Ju fler cylindrar man har på en given motorvolym desto högre effekt får man ut, detta trots att den inre friktionen ökar. Här finns det även empiriskt framtagna formler som styrker detta förhållande.

3.Leker man sedan runt med en motor med given cylindervolym och ändrar borrningen uppåt och samtidigt minskar slaget i motsvarande grad för att bibehålla totalvolymen, så finner man att effekten går upp då cylinderdiametern blir större. Fenomenet kan till viss del förklaras av att det blir mer utrymme runt ventilerna, med bättre andning som följd. Med andra ord det är alltid bättre ur effektsynpunkt att ha mer borrning och mindre slag. Är motorn kortslagig så kan man dessutom varva den mer utan att passera den magiska gränsen på 25m/sek i kolvhastighet. Denna gräns passerar man inte ens i dagen F1 motorer trots att dom varvar runt 19000 rpm.
Det här är fenomen som man inte behöver orda så mycket om eftersom dom är mycket enkla att se i vilket motor designprogram som helst, dessutom konfirmeras dom av de böcker som finns om motordesign.

4. Att bara rakt av jämföra olika motorer mot varandra utan att ta hänsyn till vilken BMEP respektive motor har går inte. Påstående om två kraftiga förbränningar jämfört med 12 ynkliga hostningar blir därmed bara pinsam.

5. Sedan kan man undra varför våra fordon är utrustade med växellådor och bakaxelutväxlingar?
Har det möjligen att göra med en anpassning till motors körbara varvtalsregister? :oops:
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Ja men skiiiit i det nu! Nu är pajkastningen igång på högsta nivå!
För sat*n pojka håll er till ämnet \"Bilder på v8 amazoner\"
Dvs vrid kontra effekt liter vs cylindrar är inrelevant hära.





Bah.. Im to old for this shit.... :shock:
Amaroyce -64
Bonnen
Posts: 3
Joined: Sun Mar 04, 2007 9:11 am

Post by Bonnen »

Cheva har en liten V8 262 4,3l på 110hk en bra besiktningsmotor om man ska bygga om nån bil till V8.
Den sitter i Monza och en del Malibu 70 tidigt 80tal.
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Post by Loke »

Chevas 262\" tillvärkades bara 1975-76, och jag tror att den bara monterades i Monza och Vega.Vill minnas att vridet ligger på 274Nm eller nått liknande.En sån motor borde finnas i varje garage...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Rogge wrote:vet inte va värstingarna i drag varvar, men har för mej att brillko varvar nog bortåt 8-9000, o han kör ju 8or..
Å ändå hinner dom inte med mer än 4-500 varv i motorn (totalt) innan loppet är slut!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bonnen
Posts: 3
Joined: Sun Mar 04, 2007 9:11 am

Re:

Post by Bonnen »

Loke wrote:Chevas 262" tillvärkades bara 1975-76, och jag tror att den bara monterades i Monza och Vega.Vill minnas att vridet ligger på 274Nm eller nått liknande.En sån motor borde finnas i varje garage...
Finns även i Malibu sent 70tal!
Post Reply