Oljespörsmål
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
Re: Oljespörsmål
Ännu skojigare, 1534 intresserade har kollat och inte en enda kommentar! Har ni tunghäfta eller har jag helt rätt? Det kan väl inte vara möjligt? Varför käftar ni inte lite grand eller uttrycker tacksamhet för att någon möjligen försöker rädda er från att toka till det med våra gamla ögonstenar?
Re: Oljespörsmål
Jag är antagligen korkad, men jag fattar inte vad dessa fransmän vill ha sagt med den där grafiken. Men mitt "jaahaaa" kanske kommer om några dagar
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Oljespörsmål
SAE-klasserna är ju rätt enkla att begripa sig på. men grafiska hjälpmedel skadar ju aldrig.
har kollat nu i diverse instruktionsböcker och volvo rekommenderar, beroende på temperatur, allt ifrån sae 10W till sae 20-50. detta till våra gamla gjutjärnsmotorer (visserligen B21 men då dessa har samma toleranser och lagerspel ser jag det som samma. rekommendationerna höll sig till 10W-30 på 60-talet troligtvis fanns väl då inga värre oljor.) utifrån detta skulle jag vilja påstå att man skulle, med lättaste samvete, kunna hälla i 10W-50 olja om sådan finnes. säkerligen sväljer den lika gärna 5w-50, med aningens trevligare kallstartegenskaper också. den enda skillnaden mot en rak olja lär ju bli att oljan fungerar bättre vid ett större omfång av temperaturer.
jag skulle vilja dra slutsatsen att en gammal rödis går på vilken olja som helst. så länge som den är anpassad för temperaturen, men att en syntet med stor "spännvidd" kommer fungera lika bra vid skiftande temperaturer. hur stor skillnaden är låter jag vara osagt.
att syntet har additiv som ev. kan brytas ned och försämra oljans egenskaper har jag för lite kunskaper att yttra mig om men jag skulle tro att en gatmotor som brukas normalt med vettiga bytesintervaller ändå mår bäst av en sådan olja.
har kollat nu i diverse instruktionsböcker och volvo rekommenderar, beroende på temperatur, allt ifrån sae 10W till sae 20-50. detta till våra gamla gjutjärnsmotorer (visserligen B21 men då dessa har samma toleranser och lagerspel ser jag det som samma. rekommendationerna höll sig till 10W-30 på 60-talet troligtvis fanns väl då inga värre oljor.) utifrån detta skulle jag vilja påstå att man skulle, med lättaste samvete, kunna hälla i 10W-50 olja om sådan finnes. säkerligen sväljer den lika gärna 5w-50, med aningens trevligare kallstartegenskaper också. den enda skillnaden mot en rak olja lär ju bli att oljan fungerar bättre vid ett större omfång av temperaturer.
jag skulle vilja dra slutsatsen att en gammal rödis går på vilken olja som helst. så länge som den är anpassad för temperaturen, men att en syntet med stor "spännvidd" kommer fungera lika bra vid skiftande temperaturer. hur stor skillnaden är låter jag vara osagt.
att syntet har additiv som ev. kan brytas ned och försämra oljans egenskaper har jag för lite kunskaper att yttra mig om men jag skulle tro att en gatmotor som brukas normalt med vettiga bytesintervaller ändå mår bäst av en sådan olja.
det där är ju som tidigare skribenter redan märkt, fel. alla dessa oljor har samma kallstartsegenskaper medan den sista lämpar sig bäst för körning vid varmare temperaturer.I dag är det lättast att få fatt i 10W/30, 10W/40 eller 10W/50. Kör du endast sommar är det första alternativet helt tillräckligt, kör du året runt och norröver kan det vara lämpligt med det senare för att underlätta kallstarter.
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Oljespörsmål
Det har sagts många gånger tidigare, det finns ingen anledning att göra det så förbaskat komplicerat, den sista siffran anger viskositeten på oljan när den är varm och det är den som är viktig, den ska stämma med det som står i instruktionerna till bilen, om man sen kör i södra sverige så duger en 10W fint, speciellt om man inte kör på vintern, om man ska nyttja bilen på vintern så kan en 5W olja vara ett bättre alternativ, svårare än så är det inte.
Så om det står att du ska ha en 10W-30 olja så använd 10W-30 eller 5W-30 om bilen används när det är kallt, använd inte 5W-40 eller 20W-50 eller liknande eftersom dessa har fel viskositet när dom är varma, sen kan det finnas undantag för väldigt slitna motorer osv givetvis.
Så om det står att du ska ha en 10W-30 olja så använd 10W-30 eller 5W-30 om bilen används när det är kallt, använd inte 5W-40 eller 20W-50 eller liknande eftersom dessa har fel viskositet när dom är varma, sen kan det finnas undantag för väldigt slitna motorer osv givetvis.
Re: Oljespörsmål
jo, men nu är ju rekommendationerna inte så enkelspåriga. de rekommenderar bland annat 20w-50 vid varmt klimat. sedan rekommenderar dem 10w-30 t.ex. vid kallare temperaturer. vad är det då som hindrar en från att använda t.ex. 10W-50?
såvitt jag förstått det, ingenting!
men det stämmer det du säger. det är ingen ide att krångla till det särskilt mycket. däremot för oss som vill det
såvitt jag förstått det, ingenting!
men det stämmer det du säger. det är ingen ide att krångla till det särskilt mycket. däremot för oss som vill det
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Oljespörsmål
Man får inte använda en "smalare" olja än vad som rekomenderas tex om man enligt instruktionen ska ha en 10W-30 är det inget som hindrar att man istället använder en 10W-40, 5W-30 eller 0W-50 bara man inte använder en olja med högre siffra före W eller en lägre siffra efter W tex en rak 20 som helt saknar W eller en 11W-29 (någon sådan finns inte men ni förstår principen).
En 15W-XX är en alldeles utmärkt olja för vinterbruk ner till -15°C och 10W-XX fungerar ner till -20°C, en XXW-30 är mindre lämplig än XXW-40 i varmt väder tex på Amazonklubbens sommarträff när solen skiner och det är +30°C i skugan.
Sista siffran anger hur mycket värme (arbetstemperatur) oljan tål utan att förtunnas otillåtet mycket dvs en 15W-40 tål mer värme än en 10W-30.
En 15W-XX är en alldeles utmärkt olja för vinterbruk ner till -15°C och 10W-XX fungerar ner till -20°C, en XXW-30 är mindre lämplig än XXW-40 i varmt väder tex på Amazonklubbens sommarträff när solen skiner och det är +30°C i skugan.
Sista siffran anger hur mycket värme (arbetstemperatur) oljan tål utan att förtunnas otillåtet mycket dvs en 15W-40 tål mer värme än en 10W-30.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Oljespörsmål
Jag blev rekommenderad en 15W40 olja framför 10W30 till min B16 trots att det står 10W30 i specifikationerna. Ska tydligen ge lite tystare gång och lägre oljeförbrukning men inga direkta nackdelar så länge inte bilen vinterkörs.
Volvo P1200VB 1958
Re: Oljespörsmål
Där vill jag nog sticka ut näsan och påstå att du har fel, jag tänker inte argumentera emot att en 15W-40 olja tål mer värme än en 10W-30 men sista siffran anger viskositeten vid 100 grader och anger inget om hur mycket värme den tål, att hälla i en 10W-40 olja i en motor som är avsedd för 10W-30 ger en olja som har viskositet på runt 15 jämfört med 10 som det ska vara vid normal arbetstemperatur har jag väldigt svårt att se att en motor skulle må speciellt bra av, med det inte sagt att det är direkt ohälsosamt för motorn men en 10W-30 eller 5W-30 olja är definitivt bättre.Sista siffran anger hur mycket värme (arbetstemperatur) oljan tål utan att förtunnas otillåtet mycket dvs en 15W-40 tål mer värme än en 10W-30
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
Re: Oljespörsmål
Vad kul, ni har kommit igång att disskutera.
Varför inte lita på Volvo??
Varför inte lita på Volvo??
Re: Oljespörsmål
Därför att enligt dig så säger Volvo:
10W anger viskositeten vid 40 grader och den är samma för båda oljorna...... bra på vintern ???
30/40/50 anger viskositeten vid 100 grader, och denna ska vara anpassade för motorn, motorn har oljekanaler avsedda för en viss viskositet för att oljetryck ska bli korrekt osv, sen är i och för sig en gammal motor mindre känsligt eftersom det ofta bara fanns singlegrade oljor på den tiden men att påstå att det är precis lika bra med en ?W-30 som en ?W-50 olja i en och samma motor är dynga, skitprat, svammel, kalla det vad du vill.
Jag skulle föreslå följande, ta två flaskor med olja, en mineralolja 10W-30 och en syntetolja 5W-30, lägg båda två i frysen över natten, ta ut dom, öppna och häll upp en slurk från båda två så ska du få se, ta gärna med en 10W-50 också så ska du få se att den är lika tjockflytande som din 10W-30 olja.
* En 10W-50 olja har lite bredare temperaturområde än en 10W-30 olja vilket gör att den antagligen är lite mera lättflytande vid minusgrader men skillnaden är så liten så den är meningslös.
Vilket är rent skitprat, att påstå att det går lika bra att köra med 10W-30 som 10W-50 olja i en och samma motor där den ena oljan är relativt tjockflytande vid 100 grader och den andra är tunn vid 100 grader dessutom påstår dom i så fall att en 10W-50 olja är bättre på vintern än en 10W-30 för att underlätta kallstarter!!!!! på vilket vis skulle en 10W-50 olja vara bättre att kallstarta med än en 10W-30 olja ? dom har (nästan*) samma viskositet när dom är kalla, som honung ungefär om du ska ha en olja som är tunnflytande vid kallstart på vintern så ska du inte ha en mineralolja överhuvudtaget.Mineralolja är helt klart det som gällde när motorerna tillverkades. I dag är det lättast att få fatt i 10W/30, 10W/40 eller 10W/50. Kör du endast sommar är det första alternativet helt tillräckligt, kör du året runt och norröver kan det vara lämpligt med det senare för att underlätta kallstarter.
10W anger viskositeten vid 40 grader och den är samma för båda oljorna...... bra på vintern ???
30/40/50 anger viskositeten vid 100 grader, och denna ska vara anpassade för motorn, motorn har oljekanaler avsedda för en viss viskositet för att oljetryck ska bli korrekt osv, sen är i och för sig en gammal motor mindre känsligt eftersom det ofta bara fanns singlegrade oljor på den tiden men att påstå att det är precis lika bra med en ?W-30 som en ?W-50 olja i en och samma motor är dynga, skitprat, svammel, kalla det vad du vill.
Jag skulle föreslå följande, ta två flaskor med olja, en mineralolja 10W-30 och en syntetolja 5W-30, lägg båda två i frysen över natten, ta ut dom, öppna och häll upp en slurk från båda två så ska du få se, ta gärna med en 10W-50 också så ska du få se att den är lika tjockflytande som din 10W-30 olja.
* En 10W-50 olja har lite bredare temperaturområde än en 10W-30 olja vilket gör att den antagligen är lite mera lättflytande vid minusgrader men skillnaden är så liten så den är meningslös.
Re: Oljespörsmål
Vad är egentligen "Volvos motoravdelning" som du hänvisade till ovan? Är det förstahandsuppgifter från en person på som arbetar med smörjning på motoravdelningen på Volvo Personvagnar i Göteborg, är det ett svar från Personvagnars infostab eller är det "motorexperten" hos en lokal bilhandlare? Eller någon annan...?Sture Swedberg wrote:Vad kul, ni har kommit igång att disskutera.
Varför inte lita på Volvo??
Jag bara undrar alltså, inget illa ment...
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Oljespörsmål
En fundering kring detta med att använda syntet i en gammal motor.
Ponera att man efter säg 20´000 mil byter ifrån att använda mineral till syntet, så borde det kunna finnas en hel del koks som släpper efter hand vilket kan medföra att filtret sätter igen tämligen omgående?
Viskositeten, egentligen inte för att det spelar någon större roll, men är det Centi Stoke(Cst som den anges i?
Är van att använda Cst som enhet på viskositet sedan tidigare.
Ponera att man efter säg 20´000 mil byter ifrån att använda mineral till syntet, så borde det kunna finnas en hel del koks som släpper efter hand vilket kan medföra att filtret sätter igen tämligen omgående?
Viskositeten, egentligen inte för att det spelar någon större roll, men är det Centi Stoke(Cst som den anges i?
Är van att använda Cst som enhet på viskositet sedan tidigare.
Blå 62;ans 122S
Re: Oljespörsmål
Det är inte det faktum om en olja är mineralbaserad eller syntetisk som avgör om koks och avlagringar lossnar. Det beror på vilka additiv (tillsatser) som finns i oljan. Jag skulle vilja påstå att dagens mineraloljor har samma "tvättande" additiv som syntetoljor har. Med andra ord bör den koks som kan tvättas bort redan ha lossnat.AndersG wrote:En fundering kring detta med att använda syntet i en gammal motor.
Ponera att man efter säg 20´000 mil byter ifrån att använda mineral till syntet, så borde det kunna finnas en hel del koks som släpper efter hand vilket kan medföra att filtret sätter igen tämligen omgående?
Sen missbrukas ju för övrigt definitionen syntetisk ganska vilt. De flesta av de oljor som kallas syntetiska är också baserade på samma bas som mineralolja men mer bearbetade än de som kallas mineralolja. Riktigt syntetiska oljor är esterbaserade. Fast då blir de betydligt dyrare. Exempel på såna är Motul 300V i 5W-40 och Silkolene PRO i 5W-40
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969