70-custom amazon med 19\" Uppdat.sid1

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

ja jag har en orginal och den går att polera, kanske inte till samma glans som på en su, det va kanske en dålig jämförelse. Men kom inte å säg nåt annat nu. Jag vet fortfarande inte vad en svartplåt kåpa är, det förblir ett mysterium för moi.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Raggarn wrote:ja jag har en orginal och den går att polera, kanske inte till samma glans som på en su, det va kanske en dålig jämförelse. Men kom inte å säg nåt annat nu. Jag vet fortfarande inte vad en svartplåt kåpa är, det förblir ett mysterium för moi.
Ja inte går den att höglanspolera iallafall som du skrev,högglans polering innebär iallafall för mig att det är nästintill en nykromad blank ytfinish på den.
Vad är det jag inte ska komma och säga,jag förstår verkligen inte hur du inte kan förstå vad som menas med en svartplåts ventilkåpa,det går ju inte förklara närmre :D
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

högglans va väl kanske å ta i men det kan bli bra mycke bättre än hur många VENTILkåpor ser ut.

Är det så att en svartplåt kåpa kallas det för att den är svart? min är inte svart...ska kanske inte lägga mej i vad alla amazonfantaster kallar sina kåpor, heligt????:D min kåpa heter ventilkåpa och kommer fortsätta heta det, om jag inte döper honom till Leif förståss. :P
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Raggarn wrote:högglans va väl kanske å ta i men det kan bli bra mycke bättre än hur många VENTILkåpor ser ut.

Är det så att en svartplåt kåpa kallas det för att den är svart? min är inte svart...ska kanske inte lägga mej i vad alla amazonfantaster kallar sina kåpor, heligt????:D min kåpa heter ventilkåpa och kommer fortsätta heta det, om jag inte döper honom till Leif förståss. :P
Jo det var nog det :wink:

Nej så här är det ventilkåpan är alltså gjord i plåt,den är pressad i ett formverktyg till den formen den har.Det är två plåtar som pressas till den form de ska ha,en ytterplåt (den du ser) och en innerplåt (insidan av kåpan) som sedan fogas ihop.Förmodar att det är så här de gjort på Volvo.Sedan så har ju naturligtvis kåpan ytbehandlats med nån metod(vet att det nämts här på forumet) vilket ger den en glansigare mer kromlik yta men ändå långt ifrån en snygg kromad/polerad yta,det går säkert att få upp en viss glans i denna ytbehandlingen om det är det du syftar på.
Plåten som används vid tillverkning är helt vanlig plåt,precis som den plåt du har i karossen fast något tunnare.Denna plåten är den vanligaste plåten i bilsammanhang och kallas rent allmänt för svartplåt av vanliga hobbymekare,verkstäder,plåtslagare m.fl.

Om man ska göra en liknelse.När du jobbar utan att betala skatt tjänar du så kallade svarta pengar men inte är sedlarna svarta när du får dom i handen men ändå kallas det för svarta pengar,hänger du med :wink:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
radbean
Posts: 19
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:27 pm

Post by radbean »

Hej!

Det är vedertaget att kalla vanligt kolstål \"svart material\"
Enklaste stålet heter SS1412 eller s235j.
Lika vedertaget är det att kalla rostfritt \"vit material\" exempel SS2333, SS2343.

mvh

Anders Rådberg
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re:

Post by Raggarn »

Amazon_V8 wrote:
Raggarn wrote:högglans va väl kanske å ta i men det kan bli bra mycke bättre än hur många VENTILkåpor ser ut.

Är det så att en svartplåt kåpa kallas det för att den är svart? min är inte svart...ska kanske inte lägga mej i vad alla amazonfantaster kallar sina kåpor, heligt????:D min kåpa heter ventilkåpa och kommer fortsätta heta det, om jag inte döper honom till Leif förståss. :P
Jo det var nog det :wink:

Nej så här är det ventilkåpan är alltså gjord i plåt,den är pressad i ett formverktyg till den formen den har.Det är två plåtar som pressas till den form de ska ha,en ytterplåt (den du ser) och en innerplåt (insidan av kåpan) som sedan fogas ihop.Förmodar att det är så här de gjort på Volvo.Sedan så har ju naturligtvis kåpan ytbehandlats med nån metod(vet att det nämts här på forumet) vilket ger den en glansigare mer kromlik yta men ändå långt ifrån en snygg kromad/polerad yta,det går säkert att få upp en viss glans i denna ytbehandlingen om det är det du syftar på.
Plåten som används vid tillverkning är helt vanlig plåt,precis som den plåt du har i karossen fast något tunnare.Denna plåten är den vanligaste plåten i bilsammanhang och kallas rent allmänt för svartplåt av vanliga hobbymekare,verkstäder,plåtslagare m.fl.

Om man ska göra en liknelse.När du jobbar utan att betala skatt tjänar du så kallade svarta pengar men inte är sedlarna svarta när du får dom i handen men ändå kallas det för svarta pengar,hänger du med :wink:
nu börjar det klarna. Undrar fortfarande egentligen varför den kallas för svart! vad va det för en blind idiot rent ut sagt som kom på det? för inte gör väl plåtslagarna sitt jobb svart :roll: rätt så dålig jämförelse tycker jag, ingen riktig förklaring men jag får väl finna mej i att en del kallar den kåpan för nåt den inte är :) jag kommer inte ändra mig :P men nu är det här utrett tycker jag, fortsätt snacka om den där fina vita bilen nu....
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

HEY!

Vart e alla bilderna? :?

Nu fåru allt styra opp så en annan får se coolingen också!

:P
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Post by xorox_88 »

den låter fin jag skulle också villja se den
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re:

Post by OrreBorre »

xorox_88 wrote:den låter fin jag skulle också villja se den
håller med
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

shittt vilken sjuk tråd detta var, klart att det går att polera en vanlig plåt så att den blir kanonblank men den börjar att rosta på en gång utan någon ytbehandling som tex. målning eller förnickling/kromning
Innan man kromar något som ska bli blankt så måste man slipa och polera upp plåten till max om resultatet ska bli blankt.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by fretchi »

svartstål=kolstål kol=svart, är jag på rätt spår?

klart att vanligt svartstål går att polera som Kenneth här skriver måste man det om man vill ha finish på det, men det håller sig inte utan måste ytbehandlas.
Post Reply